מיגרנה 28.11.2021

רגישות סנסורית סובייקטיבית והקשר לחרדה בקרב מטופלים הסובלים ממיגרנה

חרדה אינה גורם מתווך מלא בקשר בין מיגרנה ורגישות סנסורית

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לאפיין בצורה טובה יותר את החוויה הסנסורית בין התקפים בקרב מבוגרים עם מיגרנה ולתאר באופן כוללני יותר את הרלוונטיות של חרדה במסגרת חוויות אלה. ישנן ראיות המעידות על כך שהרגישות לסיגנל סנסורי איננה מוגבלת רק להתקפי מיגרנה אם כי מתקיימת גם בין התקפים אלה. עם זאת, ישנו צורך בהבנה טובה יותר האם זה המקרה בכל מיני חושים ולהבדיל את החוויה הסנסורית מסף סנסורי שנמדד שכן אלה לא בהכרח קשורים. ספרות קודמת מציעה גם כן כי מתקיימת התרחשות מקבילה של רגישות סנסורית, מיגרנה וחרדה, אך צריך לבסס מחקרית את הקשרים הללו.

במחקר החתך המתואר השתמשו החוקרים בשאלונים מקוונים על מנת לחקור את הקשר שבין החוויות הסנסוריות של מטופלים למיגרנה במדגם של קהילה גדולה שכללה 117 מטופלים שככל הנראה סובלים ממיגרנה ו-827 ללא מיגרנה. כמו כן ביצעו החוקרים ניתוחי תיווך על מנת להבין האם היה קשר בין מיגרנה לרגישות סנסורית שהיה מתווך על ידי חרדה.

תוצאות המחקר הדגימו עליות מובהקות בדיווחים הסובייקטיביים של הרגישות הסנסורית (d=0.80) ובהימנעות הסנסורית (d=0.71) בקרב מטופלים עם מיגרנה. כמו כן, תסמיני חרדה תיווכו באופן חלקי את הקשר בין הרגישות הסנסורית הסובייקטיבית ומיגרנה. לבסוף, נמצא כי תת סקאלות של ראייה, תנועה ושמיעה סיפקו הסבר ייחודי לשוני בניתוחים וסייעו לנבא את ההיארעות של מיגרנה (שטח תחת העקומה – 0.73, 0.69 ו-0.62, בהתאמה).

מחקר זה מדגים כי רגישות סנסורית סובייקטיבית נוכחת גם בין התקפי מיגרנה ומתקיימת במספר חושים. תסמיני דיכאון רלוונטיים לקשר זה, עם זאת עדיין קיים קשר בלתי תלוי גם לאחר מציאת הגורם המתווך. לכן, ההשלכות של רגישות בין התקפים על חיי היום יום של מטופלים עם מיגרנה צריכות להוות שיקול בניהול הקליני במקרים בהם ניתן.

מקור:

Price A. et al. Headache (2021). https://doi.org/10.1111/head.14219

נושאים קשורים:  מיגרנה,  חרדה,  מערכות תחושה,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו