ארנומאב 05.11.2020

ההשפעות המרכזיות של ארנומאב בחולי מיגרנה: מחקר הדמיה פונקציונלית לפי אירוע

חוקרים סבורים כי לארנומאב ישנן השפעות מרכזיות ולא רק היקפיות על חולי מיגרנה

כאב ראש, מיגרנה (אילוסטרציה)

מטרת החוקרים הייתה לקבוע האם לארנומאב, שהוא נוגדן חד-שבטי חדש נגד CGRPי(calcitonin gene-related peptide), ישנן השפעות מרכזיות בחולי מיגרנה. לשם כך, ביצעו סריקות הדמיה פונקציונליות של חולים שקיבלו טיפול עם ארנומאב.

החוקרים ערכו מחקר fMRIי(functional magnetic resonance imaging) על 27 חולי מיגרנה, בו השתמשו בתבנית טריג'מינלית נוסי-רצפטיבית מבוססת היטב על מנת לבדוק את החולים שבועיים לאחר מתן טיפול עם ארנומאב במינון 70 מ"ג.

החוקרים מצאו כי כאשר השוו בין שני ימי הביקור בכלל החולים, התברר כי ארנומאב מפחיתה את רמת הפעילות בגרעין התלמי הימני (כלומר בצד הנגדי לגירוי), בגירוס הטמפורלי המרכזי מימין, בגירוס הלינגואלי הימני, באופרקולום השמאלי כמו גם בכמה מוקדים בשני צידי המוחון. כמו כן, מצאו כי כאשר השוו חולים עם תגובה בצד הנגדי (8) וללא תגובה (9) לאותו מצב של כאבי ראש, הייתה ירידה משמעותית בהפעלה ההיפותלמית לאחר טיפול עם ארנומאב אך ורק במגיבים (T-value – 4.78, אומדן נגדי של 29.79 עם רווח בר-סמך 90%: 19.53-40.05). החוקרים אישרו ממצאים אלו, המעידים על הפעלה מופחתת של ההיפתלמוס, כאשר השתמשו במספר הימים בהם החולים סבלו מכאבי ראש בתור מדד ברגרסיה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי ארנומאב יכול להוות טיפול לא רק במיגרנה היקפית, מכיוון שיש לו השפעות מרכזיות נוספות. הם דנים בשאלה האם השפעות אלו נובעות משינויים משניים בעקבות השפעה היקפית על קלט חושי או שמא באמת זו היא פעולה מרכזית ישירה.

מקור:

Ziegler, C. et al. Neurology 2020. https://doi.org/10.1212/WNL.0000000000010740

נושאים קשורים:  ארנומאב,  כאב ראש,  מיגרנה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו