פרקינסוניזם 24.01.2019

האם פרקינסוניזם מקושר לפגיעה באזורים מסוימים במוח?

החוקרים בדקו האם פרקינסוניזם המופיע לאחר פגיעות מקומיות במוח קשור לפגיעה ברשתות מוחיות מסוימות והאם ניתן לטפל בתסמונת באמצעות גירוי מוחי עמוק

תא עצב במוח (צילום: אילוסטרציה)
תא עצב במוח (צילום: אילוסטרציה)

תנועה איטית (Bradykinesia), נוקשות ורעד הן תופעות שמופיעות יחד פעמים רבות ויוצרות תסמונת קלינית המוכרת כפרקינסון. מכיוון שלרוב התסמונת הזו מופיעה במחלת פרקינסון, התסמינים בדרך כלל נגרמים כתוצאה מאובדן תאים באזור החומר השחור (substantia nigra). עם זאת, פרקינסוניזם יכול להופיע בהפרעות נוירולוגיות אחרות ולא תמיד מקושר לפתולוגיה באזור החומר השחור, מה שמעלה שאלה לגבי איזה אזור במוח גורם לתסמונת.

במחקר הנוכחי, החוקרים בדקו מקרים של פרקינסוניזם חדש שהופיע בעקבות פגיעות מקומיות במוח. במחקר נכללו 29 מקרים, כאשר רק ב-31% מהם נצפתה פגיעה באזור החומר השחור. הפגיעות זוהו במגוון אזורים בקליפת המוח ובתת קליפת המוח. על מנת לקבוע האם אזורי הפגיעה ההטרוגניים מהווים חלק מרשת מוחית כלשהי, החוקרים השתמשו בקונקטום האנושי ובטכניקה חדשה שעוזרת למפות רשתות במוח שנפגעו.

החוקרים מצאו שהאזורים שנפגעו והובילו לפרקינסוניזם היו קשורים באופן תפקודי לרשת במוח שכללה את גזע המוח, הגרעינים הבזאליים, פיתול החגורה (cingulate cortex) והצרבלום. הקישורית הכי רגישה וספציפית הייתה ל-claustrum. דפוס הפגיעה בקישורית הזו התאים לדפוסים של אטרופיה שנצפים במחלת הפרקינסון, בחולשה סופרה-נוקלארית (progressive supranuclear palsy) ובניוון רב מערכתי (multiple system atrophy), מה שמציע כי קיימת תשתית נוירואנטומית משותפת לפרקינסוניזם.

החוקרים מצאו גם כי לקישוריות של הפגיעה יש יכולת לנבא את התגובה לטיפול תרופתי והיא תואמת לדפוס של גירוי מוחי עמוק יעיל, מה שעשוי להוות מטרה טיפולית.

תוצאות המחקר, המבוססת על פגיעות מוח סיבתיות, מייצרות תובנות בנוגע למיקום של פרקינסוניזם, אחת התופעות הנפוצות ביותר בנוירולוגיה. מכיוון שהרבה מטופלים הסובלים מפרקינסוניזם לא מגיבים לטיפול תרופתי דופמינרגי, תוצאות המחקר עשויות לתרום לפיתוח טיפולים אלטרנטיביים.

מקור: 

Jousta, J. et al. (2018) Brain 141, 8.

נושאים קשורים:  מחקרים,  מחלת פרקינסון,  גרעינים בזאליים,  גירוי מוחי עמוק,  הפרעות תנועה,  הדמיה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו